SAMBAL PETAI UDANG

duduk umah cuti ni makin rajin lak aku nak memasak...he..he...simple2 je...x de lah nak msk mcm kat hotel tu...mkn berdua pun...jadinye dlm peti ais aku tu ade petai...ha!ha! petai tu klu korg nak tau member 1 opis bagi bab tolong die wat failing...kire upah lah tu...


dah kate hubby buka peti ais tu yg sentiase kosong tibe2 die nampak lak petai tu...so jadi cite katenye lame x mkn petai...esok wat sambal petai udang....haaaaaaaaa!!! ok2 lame gak aku x masak petai...


pagi2 aku dah bgn semate2 nak beli udang kat pasaraye giant, sebelum tu sempat duk cuci mate...hiiisshhhkk!!! x mau g tu hubby tau...he..he..



ni lah hasilnye...mcm ne?


BAHAN-BAHAN

1) Petai 2) Udang
3) Tomato - dibelah enam (1 biji) - klu nak letak
4) Bawang Besar - dipotong bulat (1 biji)
5) Bawang Merah - dicincang (4 ulas)
6) Bawang Putih - dicincang (2 ulas)
7) Pes Cili (3 sudu besar)
8) Sos Cili (3 sudu besar) - klu nak letak 9) Air Asam Jawa (2 sudu besar) 10) Belacan Goreng (1 sudu kecil) 11) Gula (secukup rasa) 12) Garam (secukup rasa)


CARA-CARANYA

Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan bawang merah.
Apabila bawang garing, masukkan pes cili. Kacau hingga pecah minyak.
Masukkan gula dan kacau.
Masukkan belacan goreng (dicairkan dengan sedikit air) dan air asam jawa. Kacau hingga pecah minyak.
Masukkan sos cili. Kacau rata.
Masukkan udang, petai dan garam. Goreng hingga udang dan petai masak.
Masukkan bawang besar dan tomato. Gaul sebati dan hidang.



mcm ne ade sesape yg ingin mencube? cubelahye klu dah masak tu jemput2 lah aku dtg umah mkn sekali..he...he..tiap org tu resepinya lain2...& rasenye mesti berlainan...








*PETUA MASAK OLEH HUBBY*
petai tu x payah buang kulitnye jika x mau berbau busuk sngt...tapi ingat kulitnye tu harus dikikis supaye rase manisnye ade...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Khamis, 6 Ogos 2009

SAMBAL PETAI UDANG

Dicatat oleh FIESYAH di 5:06 PTG

duduk umah cuti ni makin rajin lak aku nak memasak...he..he...simple2 je...x de lah nak msk mcm kat hotel tu...mkn berdua pun...jadinye dlm peti ais aku tu ade petai...ha!ha! petai tu klu korg nak tau member 1 opis bagi bab tolong die wat failing...kire upah lah tu...


dah kate hubby buka peti ais tu yg sentiase kosong tibe2 die nampak lak petai tu...so jadi cite katenye lame x mkn petai...esok wat sambal petai udang....haaaaaaaaa!!! ok2 lame gak aku x masak petai...


pagi2 aku dah bgn semate2 nak beli udang kat pasaraye giant, sebelum tu sempat duk cuci mate...hiiisshhhkk!!! x mau g tu hubby tau...he..he..



ni lah hasilnye...mcm ne?


BAHAN-BAHAN

1) Petai 2) Udang
3) Tomato - dibelah enam (1 biji) - klu nak letak
4) Bawang Besar - dipotong bulat (1 biji)
5) Bawang Merah - dicincang (4 ulas)
6) Bawang Putih - dicincang (2 ulas)
7) Pes Cili (3 sudu besar)
8) Sos Cili (3 sudu besar) - klu nak letak 9) Air Asam Jawa (2 sudu besar) 10) Belacan Goreng (1 sudu kecil) 11) Gula (secukup rasa) 12) Garam (secukup rasa)


CARA-CARANYA

Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan bawang merah.
Apabila bawang garing, masukkan pes cili. Kacau hingga pecah minyak.
Masukkan gula dan kacau.
Masukkan belacan goreng (dicairkan dengan sedikit air) dan air asam jawa. Kacau hingga pecah minyak.
Masukkan sos cili. Kacau rata.
Masukkan udang, petai dan garam. Goreng hingga udang dan petai masak.
Masukkan bawang besar dan tomato. Gaul sebati dan hidang.



mcm ne ade sesape yg ingin mencube? cubelahye klu dah masak tu jemput2 lah aku dtg umah mkn sekali..he...he..tiap org tu resepinya lain2...& rasenye mesti berlainan...








*PETUA MASAK OLEH HUBBY*
petai tu x payah buang kulitnye jika x mau berbau busuk sngt...tapi ingat kulitnye tu harus dikikis supaye rase manisnye ade...